De lo bélico a lo bello. Nuevas aportaciones sobre una colección del siglo XIX de reproducciones en escayola de piezas de armería

Keywords: Plaster casts, Armoury, Faculty of Fine Arts of the University of Lisbon, Academy of Fine Arts of Lisbon, Museu Nacional de Arte Antiga

Abstract

The Faculty of Fine Arts of the University of Lisbon has in its plaster casts collection a unique set of ten objects that reproduce, mostly, pieces of armour. Despite the numerous 19th century plaster casts collections scattered throughout the world, the reproduction of this type of object – especially helmets and shields – has not been widely disseminated or used in museums and schools. The research carried out made it possible to associate these objects in an unprecedented way with a purchase made in 1884 by the former Academy of Fine Arts of Lisbon, as well as to understand the collecting context in which such acquisition took place, the original dimension of the collection (more numerous than the current set) and its historical and institutional trajectory.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

André das Neves Afonso, Museu Calouste Gulbenkian, Fundação Calouste Gulbenkian, Lisboa, Portugal

André das Neves Afonso é conservador das coleções de Ourivesaria e Joalharia do Museu Calouste Gulbenkian (Lisboa, Portugal) desde novembro de 2021, tendo anteriormente desempenhado as funções de assistente das coleções de Ourivesaria e Joalharia do Museu Nacional de Arte Antiga (Lisboa, Portugal), instituição onde exerceu atividade desde 2010. Tem centrado o seu trabalho na área dos estudos de ourivesaria, dos metais e das reproduções históricas de obras de arte (nomeadamente as reproduções oitocentistas de objetos de ourivesaria através do processo galvanoplástico), interessando-se igualmente pelas temáticas da história dos museus, do colecionismo, das coleções (estudos de proveniência) e das exposições.

References

AFONSO, A. N. (2018). “Reproduzir para ensinar. Uma abordagem introdutória à coleção de galvanoplastias do Museu Nacional de Arte Antiga”. In C. M. Soares & V. Mariz (Eds.), Dinâmicas do Património Artístico: Circulação, Transformação e Diálogos, Lisboa: ARTIS, 197-206.

AFONSO, A. N. (2019). “‘Excellentes reproducções de trabalhos antigos em marfim’. Os fictile ivories do Museu Nacional de Arte Antiga”. ARTis On (9): 57-73. https://doi.org/10.37935/aion.v0i9.239

AFONSO, A. N. (2020). “Tão uteis como os originaes’. Alguns contributos para o estudo da galvanoplastia em Portuga”. Revista MVSEV. 4(24): 126-165.

BERNARDINI, L., CALLOUD, A. C., & MASTROROCCO, M. (Eds.) (1989). La scultura italiana dal XV al XX secolo nei calchi della Gipsoteca. Firenze: Cassa di Risparmio di Firenze, Istituto Statale d’Arte.

CARNAXIDE, J. H. S. (2010). O Museu de Escultura Comparada de Mafra: um Projecto Romântico no Estado Novo [dissertação de mestrado]. Lisboa: Universidade de Lisboa.

CARVALHO, M. J. V. (2017). A Constituição de uma Coleção Nacional. As Esculturas de Ernesto Vilhena. Casal de Cambra: Caleidoscópio.

Convention for Promoting Universally Reproductions of Works of Art for the Benefit of Museums of All Countries (1867). Paris: A. Lainé and J. Havard.

ÉCOLE CANTONALE DES ARTS INDUSTRIELS DE GENÈVE (1892). Catalogue avec dimensions et prix-courants de moulages en platre de tous genres A l’usage des écoles, des artistes et des amateurs. Genève: Imprimerie Centrale Genevoise.

FRANCÉS, M. D. (2016). J. Laurent: 1816-1886 : Un fotógrafo entre el negocio y el arte. S.l.: Ministerio de Cultura y Deportes, Secretaría General Técnica, Subdirección General de Atención al Ciudadano, Documentación y Publicaciones (1.ª reimpressão, 2019).

GRANT, A., PATTERSON, A. (2018). The Museum and the Factory: The V&A, Elkington and the electrical revolution. London: Lund Humphries, V&A Publishing.

LAVIN, D. J. (1997). The art and tradition of the Zuloagas: Spanish damascene from the Khalili collection. [London?]: Khalili Family Trust in association with the Victoria and Albert Museum.

SERRÃO, V. (2001). A Cripto-História de Arte. Análise de Obras de Arte Inexistentes. Lisboa: Livros Horizonte.

VERSACE, B. (2021). La collection de moulages de l’École des arts industriels de Genève : un instrument de conquête sur le terrain des arts appliqués [dissertação de mestrado]. Genève: Université de Genève.

Published
2023-06-21
How to Cite
das Neves Afonso, A. (2023). De lo bélico a lo bello. Nuevas aportaciones sobre una colección del siglo XIX de reproducciones en escayola de piezas de armería. Ge-Conservacion, 23(1), 129-138. https://doi.org/10.37558/gec.v23i1.1213